torsdag, augusti 21, 2008

Internets del av annonspengarna är egentligen ÄNNU större!

Enligt statistik från IRM så spås "Internet hålla mediamarknaden uppe" under 2009. Utöver Internet så väntas inga medier växa under 2009. Internetmediet står i den senaste undersökningen för 15 procent av reklaminvesteringarna. Detta från IRMs "reklamkakor" som visar fördelningen av de cirka 33 miljarder som spenderas på annonser årligen. Kakan är lite av institutets käpphäst, och har onekligen sina poänger som tendensinstrument. Problemet är att kakan ljuger. 

Reklam: Syns man inte så finns man inte. Sälja. Stärka varumärket. Positionera sig och produkter/tjänster i förhållande till konkurrenterna. Tjäna mer pengar. Visst är det väl så att även ett företags webbplats(er) sannolikt också har detta syfte? 

Alla som fattar halvfem om annonsering på internet vet att en banner gör ingen soppa. När någon sedan intresserar sig för det du vill sälja, så klickar de förhoppningsvis på bannern (eller den sponsrade länken), och tar sig till en webbnärvaro som du kontrollerar. Detta är ju en möjlighet att dra vidare den presumtiva kunden vidare i sin köpprocess, och det egentliga mervärdet för annonsering på internet.

Din webbplats har utvecklats för pengar - inte sällan rätt mycket pengar. Om vi är överens om att annonsering på nätet är minst lika mycket vad som händer EFTER banner eller sponsrad länk, så borde ju denna investering - helt eller delvis - också räknas in i reklamkakan, eller? 

Annonsering i tidningen = en annonsplats - punkt slut. 
Annonsering på webben = banner/sponsrad länk - KLICK - vidare till din webbnärvaro.

Byråproduktionen av annonserna (notera ANNONSERNA - tidningsannons, banner, etc.) är med i kakan - men inte produktionen av webbplatserna som fungerar som landningssidor eller i övrigt marknadsförande media.

Låt oss leka med tanken att vi lägger med denna produktion av webb till internetmediets 15 procent. Plötsligt ökar omsättningen för detta medie, och närmar sig 20 procent.

Låt oss leka vidare med tanken att åtminstone delar av företagens webbnärvaro är reklam. Plötsligt ökar investeringsvolymen för internetbaserad reklam ännu mer. Tittar man på omsättningen för webbyråerna, så närmar sig Internet 25 procent. En fjärdedel. Och då räknar jag mycket försiktigt. Skulle man - vilket man definitivt kan - ta med investeringar för WCM-system, hårdvara, personella resurser (webbredaktör etc.) - så sticker siffrorna ÄNNU mer.

Ännu en gång - glöm inte bort att produktionen av alla andra annonsformer är med i kakan redan i nuläget, så argument av typen "jamen det kostar ju att göra tv-reklam också!" funkar inte. Kreatörerna i ateljén har redan fått betalt - var är utvecklings- och driftskostnaderna för företagets .se sajt?? Har de inget med marknadsföringen på nätet att göra, eller är det IRM som inte orkar hela vägen fram? Kanske är det så att tidningslobbyn inte VILL att man skall räkna på rätt sätt, för då får ju deras ääääälskade papperstidning en alltmer tynande tillvaro i jämförelse med Internet som annonsmedie...



Etiketter: , , ,

måndag, maj 26, 2008

Hey kids - starta webbyrå!

DUMA genomför - som vanligt - ett antal upphandlingar av webbrelaterade tjänster just nu, och det är - återigen - tydligt hur låg kompetensen är hos webbyråerna avseende egentligen allt annat än designbiten. Copy, analys, metodik, projektledning, strategi, usability, etc. etc. - det är en oroväckande låg nivå jämfört med motsvarande företag i t.ex. Storbritannien, Frankrike och USA. Det verkar som man här har halkat efter totalt. 

DUMA har stora problem att hjälpa våra kunder att identifiera en något så när välfylld shortlist på lämpliga byråer, och när man som oberoende analytiker såväl kvantitativt som kvalitativt granskar webbnärvaron som byråerna skapat så är det inga upplyftande resultat. Det här är inget vi bara sitter och tycker - våra och andras analyser är tydliga på den här punkten, och ingen skulle vara gladare än vi om det kryllade av byråer som vi med varm hand kunde lämna över våra kunder till när våra mer strategiska uppdrag var till ända.

Detta har naturligtvis sina förklaringar. 

  1. Webbbyråerna är i grunden ofta reklambyråer och/eller grundade av reklamfolk. De har tillbringat stora delar av sitt liv med att arbeta med traditionella medier, och har inte brytt sig om/orkat/förstått att/etc. ändra sättet att arbeta när det kommer till webbmediet. Tips: När byrån presenterar hur er framtida webb skall se ut med hjälp av pannåer, så vet du att du hamnat i denna kategori...
  2. Utbildningsnivån - det finns ingen högskole/universitetsutbildning som på ett vettigt sätt utbildar kring webben. Det gör det på andra ställen i världen.
  3. Vi är ett designälskande folk. Vi sätter inte sällan design före resultat, där man ser designen som ett självändamål. Eftersom webben är så lätt att mäta på, så kan man lätt påvisa vad som ger resultat, och det är inte verkshöjden på webbdesignen som ger dessa - varken för varumärke eller mer direktekonomiska parametrar. Trots detta väldokumenterade faktum kämpar AD-kåren med näbbar och klor för att hävda att det viktiga i ett webbprojekt är att fundera kring färgskalor och tematik i bildvalet. Klart dom gör, vad skulle de annars jobba med, och hur kul är det med en workshop kring struktur och metadata?
  4. Kunderna är vana att köpa reklam, media, informationstjänster, osv på samma sätt de gjort det i urminnes tider. Varför försöka lära kunden något nytt? Varför säga emot när kundens brief är att "ta fram en fräsch, luftig webbplats med ett skönt tilltal baserat på vår grafiska profil" (saxat ur verkligheten). 
  5. Internet är ett tekniktungt medie. Kunskapen om teknikens möjligheter och begränsningar avgör på ett helt annat sätt än i andra medier hur bra en aktör är på att skapa en värdeskapande webbnärvaro. Förstår man inte tekniken, så kan man inte till fullo använda mediets potential. Tyvärr.

Så - starta webbyrå! Ring sen DUMA (08-54548866), och be att få bli uppringd kring detta. För vi behöver er, och vi har uppdrag som väntar.

Etiketter: ,

tisdag, april 08, 2008

Jamen jag blir bara så trött på halvfigurer som skall sälja "webb-strategi" när dom egentligen är jättebra på att vara webbyrå eller duktiga på att sökmotoroptimera. Är det inte nog fint att jobba med operativa eller taktiska grejjer??

Fattar inte hur man tror att kunderna skall gå på den finten - man går ju liksom inte till snickarn för att få ett nytt hus ritat. Men det gör ju inte att snickarn, rörmokarn eller nån annan som slutar med "-arn" är mindre viktig eller fiiiiin, eller hur?

Etiketter: , , ,