måndag, april 14, 2008

När TV:n kom så försökte radiofolket göra radio - fast på tv (på SVTs "Öppet arkiv" finns hur mycket härliga klipp som helst.)

När webben kom försökte tidningsmänniskorna göra tidning på webben. Det har funkat so far, precis som nyhetsuppläsningarna funkade några år för radiofolket. Med betoning på några år.

Efter ett tag började man göra TV för TV-mediet. Och det blev ju riktigt bra! Nu är det dags för mediahus och tidningar ute i landet att börja göra webb för webben. Redaktionella idéer som funkar för webben. Annonskoncept som hjälper kunderna att sälja mha webben. Vissa har bra grejjer på gång, andra har inte ens en webbsajt...

Och snälla, snälla - lösningen är inte att låta TV-folket göra TV på webben.

Antingen så är amerikanerna helt fel ute, eller så är de helt rätt ute. Jag har min åsikt klar om sajter som NYTimes satsning på My Times, MyLAtimes, samt hyperlokala PegasusNews. Jämför den med vilken lokal/regional tidningswebbplats i Sverige som helst.

----
Snart åker jag till Web 2.0. Expo i San Francisco efter ett stopp i LA för lite musikutövande. Det tänker jag förpesta er tillvaro med framöver. I övrigt så tycker jag ni skall köpa bandet Motorpsychos senaste platta "Little Lucid Moments" - det bästa från Norge sedan McLax.


Etiketter: , , ,

torsdag, april 10, 2008

Är i Kristianstad. Brynäs leder med 4-0 - det fixar sig. Det blir Elitserien.

Min kollega Johan tipsade om TV4:as internetsändningar, 59 spänn för att få se en budgetproduktion av matchen - ljud bara i vänster kanal (sparar bandbredd) och en kamera mot isen. Helt OK, men bandy kommer inte bli den stora internetsända sporten...

Öppet mål (jag vet, göteborgshumor) för att sälja lokal reklam i framtiden - lär ju vara en och annan sportintresserad gävle-bo som tittar (eftersom ingen tv-kanal sänder). Webben är allra bäst när den är superlokal - så lyft blicken från marken, lokaltidningar - ni har ett ofta ett otroligt starkt lokalt varumärke som Google, Expressen å dom där inte har. Visst, när jag gick in på Expressen så kände de ju av att jag var i Skåne och vill pusha mig till lokalsajten (som Aftonbladet - ungefär...), och jag har hört rykten om MSNs lokala satsning. Men om ni agerar snabbt så är det ni som tar de lokala annonsörernas annonskaka.

Vi jobbar mycket med det där just nu, så det är därför jag gled in på det. Letar ni stringens i inlägg så skall ni läsa Carl Bildts blogg istället. Eller också inte.

Ja, jag ska börja länka mera.

Ja, jag ska öppna för comments.

Ja, jag skall ska göra en massa saker med bloggen, MEN det är ju som mycket annat.

Måste kolla, missade just 6-0 (och alltså även 5-0) för er skull. Hm.

(EDIT: Hahaha - på slutet kör dom bara vidare, går in i Brynäs omklädningsrum där det dricks starköl, svärs så in i helvete (framför allt av reportern själv) och de letar efter "målisen" som de inte kommer ihåg vad han heter (trots att han hållt nollan två matcher i rad). Helt oredigerad mediagymnasie-tv. Och jag gillar det. Det funkar perfekt för fansen som lägger upp 59 spänn per match och tycker det är intressant att se vilket märke det blev på pilsnern.)

(EDIT: Det var Mariestad. Burk.)


Etiketter: , , , , , ,