fredag, maj 09, 2008

Mål skall vara mätbara - men även skalbara

Jag tycker oftast inte det svåra har varit att hjälpa kunder fram till strategierna för sin digitala närvaro. När jag hjälpt till med detta så är det överförandet av strategi till handling som varit utmaningen, till en viss del för att kunden inte vill betala för det. Man har heller inte varit inne på att "klara det själv" (vilket DUMA - som alltid - applåderar), utan man har liksom inte haft orken/viljan/förståelsen för att det är klyvningen och sorteringen av veden som gör bränslet till elden. Att hugga ner ett träd ger nämligen ingen brasa.

En av de vanligaste reaktioner hos kunden när farbror konsulten kommer med den feta, genomarbetade, välgrundade, strategin är - "OK, låter ju bra - hur gör vi?" Omfattningen av förändringen liksom vilken ände man skall börja i är sällan självklar, och även konsulten (tänka sig!) kan ha svårt att se detta.

En strategi måste därför i sin uppbyggnad ha delar som kapar upp målsättningarna och måluppfyllnaden i delmål, och dessa del mål behöver en kronologi och en organisatorisk hemvist. Detta angränsar till den taktiska nivån, och ja - även en strateg måste kunna förklara den underliggande taktiken för de som skall motiveras att nå målet.

Digitala medier kan ofta - rätt använda - skapa goda besparingar, tydliga synergier och bidra direkt eller indirekt till en ökad omsättning. Någonstans så är alltid dessa saker målet. Men detta är ofta helt oanvändbart för de personer som sedan sätts att arbeta taktiskt och operativt för att realisera dessa mål. De behöver ha

- en kronologisk plan för vilka delmål som finns på vägen mot ett övergripande mål
- hur dessa delmål kan och skall följas upp
- vad just den enskilda kommunikatörens mål är i förhållande till det övergripande målet (att just hans/hennes del av webben skall få x antal procent återkommande besökare eller dyl.)
- vilka föreslagna metoder, verktyg, koncept, exempel, etc. som finns för att uppnå de individuella målen

Etiketter: , ,

tisdag, april 08, 2008

Jamen jag blir bara så trött på halvfigurer som skall sälja "webb-strategi" när dom egentligen är jättebra på att vara webbyrå eller duktiga på att sökmotoroptimera. Är det inte nog fint att jobba med operativa eller taktiska grejjer??

Fattar inte hur man tror att kunderna skall gå på den finten - man går ju liksom inte till snickarn för att få ett nytt hus ritat. Men det gör ju inte att snickarn, rörmokarn eller nån annan som slutar med "-arn" är mindre viktig eller fiiiiin, eller hur?

Etiketter: , , ,