fredag, april 03, 2009

Google köper Twitter?

Hmm, vet inte hur starkt det här ryktet är, men det finns en logik i detta. Google har köpt grejjer av duon Williams och Stone förut (grundarna av Twitter) - de stod bakom Blogger.

Intressant för svenskar som är lite nya till fenomenet Twitter är hur man bedömer värdet på Twitter utefter möjligheten att söka (search.twitter.com). Sök på Filippa K eller valfritt varumärke - det finns naturligtvis ett värde i att få en realtidskoll på omvärlden, något som Google faktiskt inte är starkast på.

Läs mer om Twoogle på Techcrunch!


Etiketter: , ,

torsdag, april 24, 2008

Rapport från Web 2.0. - dag1

Hemma på hotellet efter bjudkrabba med trevligt folk från Alabama. Dags att summera.

Twitter - mer än bara spattigt småsnack(?)
OK, det är ju tveklöst så att Twitter inte - ännu - blivit enormt på våra breddgrader. Det kommer det att bli, så se till att kolla upp det. (Ni som inte vet vad Twitter är - kolla på sajten). Jaiku och den där andra varianten har ingenting när det kommer till användarmassa; efter SXSW så har antalet besök på Twitter (iofs inte likställt antalet användare) skjutit över den övre marginalen på PPT:en som grafen presenterades via idag.

Denna typ av microbloggande är definitivt något som man kan se vissa användningsområden för, även om det känns i grunden som att den största drivkraften ändock är helt privat/social. Under dragningen av en panel av kändisar i Microblogging-sfären och Mr Owyang från Forrester Research (som inte är sena att hoppa på när tåget så mycket som funderar på att rulla...som vanligt...) så fick deltagarna skicka Twittermeddelanden som dök upp på duken bakom talarna. 

Kul, stundtals skitkul ("The guy next to me smells", liksom...) - idén var att de som satt och lyssnade (ca 500 personer - alla är uppkopplade trådlöst och sitter med laptoparna i knät eller med Crackberryn limmad  i handen...) skulle ge seriösa kommentarer och förslag på frågor som panelen skulle ta upp.

Som ni säkert fattar så funkade idén under paneldebatten idag sådär... Det var inte heller så att panelen riktigt fokuserade på det som är intressant med denna form av s.k. microblogging (mycket små meddelanden ofta av social natur).

Twitter och faktisk affärsnytta
För - kolla på vad David Armano säger om Southwest Airlines. Jag har följt flygbolagets bloggande en längre tid, och det är ett rätt klassiskt exempel på hur företag kan använda bloggar. Det är inte svårt att se en modell där resfeber.se eller valfritt resebolag håller koll på "twittrande" om resmål, och ser till att hjälpa vilsna, ledsna eller resenärer. De kan även tipsa om saker som händer (fest, flygplatsstrejk, militärkupp, etc.) - just nu - i Bangkok, Köping eller San Francisco. För grejjen är - och detta är viktigt - det är fullt möjligt att söka bland twitter-posterna på t.ex. Twittersearch

Resultatet kan helt automatiskt drivas mha RSS till valfri sajt eller applikation. Ett enkelt, enkelt exempel - om någon bokat en resa till San Francisco med SAS (gud förbjude...), så skulle denna person kunna logga in på sin Eurobonus-sida (som ju är personlig), och kryssa i vad han/hon behöver info om (fest, trafik, väder, etc.) - och vips så finns ett nätverk av realtidsinformation - gratis!

(Jag bjuder på den här, Anders Lindström...)

------
Banners härmar sökmotorrelaterade annonseringsmodeller
På eftermiddagen kunde inte kontrasterna bli större. Det blir inte mer Web 2.0. än Twitterseminariet ovan, och inget är mer Web 1.0. än banners. Så, mitt val att gå på ett seminarie om banners väckte ju en viss munterhet hos vissa här...

Men se, jag förstod väl att någon som är CEO (James Beriker) för Efficient Frontier inte kom med kattskit. Blev lovad presentationen från detta, så jag får återkomma med mer detaljer - men tänk:

1. Banners som utnyttjar ett tänk som är auktionsbaserat och kostnadsmässigt transparentoch är baserade på personlig (dvs besökarens) kontext, datarelaterad kontext (sajtens innehåll), och andra tidsrelaterade faktorer.

2. Låt oss dessutom säga att detta packas som en legobit t.ex. Arbetarbladet kan implementera istället för/bredvid sitt system (om något ens finns) för banners på sajten.

Jag har tidigare varit tydlig med att jag är övertygad om att annonsering på webben INTE kan härma annonsering i tidning eller i TV. Det är skönt att det finns exempel som Effcient Frontiers att luta sig emot, och det är mycket intressant att det är Google, Yahoo och Microsoft som numera äger de stora bannernätverken som sitter på teknologi, annonsmassan och modellerna - och mediaföretagen som äger trafiken och innehållet. Och vem har skapat de tekniska lösningarna att kliva förbi de vanliga spelarna som envist står och rycker i den låsta dörren...

Det finns ett stort glapp mellan hur annonsörernas medieanvändande ser ut i förhållande till hur statistiken fördelar medianvändandet hos konsumenterna - detta tjatar jag ju om ständigt. Men att siffrorna i USA var så övertydliga som jag fick se idag visste jag inte. Marknaden för förbättrad annonsering på webb är hur outnyttjad som helst. I USA och i Sverige.

----
Nu bryter jag för det är American Idol på TV och Paula Abdul verkar packad i direktsändning. Kan inte missa.

Etiketter: , , , , ,