torsdag, augusti 21, 2008

Internets del av annonspengarna är egentligen ÄNNU större!

Enligt statistik från IRM så spås "Internet hålla mediamarknaden uppe" under 2009. Utöver Internet så väntas inga medier växa under 2009. Internetmediet står i den senaste undersökningen för 15 procent av reklaminvesteringarna. Detta från IRMs "reklamkakor" som visar fördelningen av de cirka 33 miljarder som spenderas på annonser årligen. Kakan är lite av institutets käpphäst, och har onekligen sina poänger som tendensinstrument. Problemet är att kakan ljuger. 

Reklam: Syns man inte så finns man inte. Sälja. Stärka varumärket. Positionera sig och produkter/tjänster i förhållande till konkurrenterna. Tjäna mer pengar. Visst är det väl så att även ett företags webbplats(er) sannolikt också har detta syfte? 

Alla som fattar halvfem om annonsering på internet vet att en banner gör ingen soppa. När någon sedan intresserar sig för det du vill sälja, så klickar de förhoppningsvis på bannern (eller den sponsrade länken), och tar sig till en webbnärvaro som du kontrollerar. Detta är ju en möjlighet att dra vidare den presumtiva kunden vidare i sin köpprocess, och det egentliga mervärdet för annonsering på internet.

Din webbplats har utvecklats för pengar - inte sällan rätt mycket pengar. Om vi är överens om att annonsering på nätet är minst lika mycket vad som händer EFTER banner eller sponsrad länk, så borde ju denna investering - helt eller delvis - också räknas in i reklamkakan, eller? 

Annonsering i tidningen = en annonsplats - punkt slut. 
Annonsering på webben = banner/sponsrad länk - KLICK - vidare till din webbnärvaro.

Byråproduktionen av annonserna (notera ANNONSERNA - tidningsannons, banner, etc.) är med i kakan - men inte produktionen av webbplatserna som fungerar som landningssidor eller i övrigt marknadsförande media.

Låt oss leka med tanken att vi lägger med denna produktion av webb till internetmediets 15 procent. Plötsligt ökar omsättningen för detta medie, och närmar sig 20 procent.

Låt oss leka vidare med tanken att åtminstone delar av företagens webbnärvaro är reklam. Plötsligt ökar investeringsvolymen för internetbaserad reklam ännu mer. Tittar man på omsättningen för webbyråerna, så närmar sig Internet 25 procent. En fjärdedel. Och då räknar jag mycket försiktigt. Skulle man - vilket man definitivt kan - ta med investeringar för WCM-system, hårdvara, personella resurser (webbredaktör etc.) - så sticker siffrorna ÄNNU mer.

Ännu en gång - glöm inte bort att produktionen av alla andra annonsformer är med i kakan redan i nuläget, så argument av typen "jamen det kostar ju att göra tv-reklam också!" funkar inte. Kreatörerna i ateljén har redan fått betalt - var är utvecklings- och driftskostnaderna för företagets .se sajt?? Har de inget med marknadsföringen på nätet att göra, eller är det IRM som inte orkar hela vägen fram? Kanske är det så att tidningslobbyn inte VILL att man skall räkna på rätt sätt, för då får ju deras ääääälskade papperstidning en alltmer tynande tillvaro i jämförelse med Internet som annonsmedie...



Etiketter: , , ,