fredag, april 25, 2008

Philip Kotler - på Facebook

"Half of your marketing budget is wasted - you just don't know which half"

Det är inte vanligt att man går ut från ett seminarium om Data Mining med ett leende på läpparna, men Toby Segaran på Metaweb var lysande. OK, lite nervös och geek-o-metern är en bit in på det röda men - innehållet. Glimrande.

Jag tjatar (ledsen för det) men det är ju helt ofattbart att det har blivit 2008, och FORTFARANDE sitter folk och publicerar innehåll på webben eller marknadsför sina grejjer utan en tanke på att det kanske finns ett bättre sätt än att skriva nyheter på sin förstasida, bränna budgeten på sidvisningar av banners (vilket egentligen är sidan, inte bannern, som folk har sett), etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. Jag har drivit den här frågan sedan - herregud - 1998, och att vi i vissa fall faktiskt tillåtits få med nedastående tänk i kunders strategier är det enda som håller mig ifrån eget rum på Beckomberga. 

SLUTA LEKA TIDNING. SLUTA KÖPA REKLAM SOM NI GJORDE -85. SLUTA FUNDERA KRING HUR NI KAN TVINGA PÅ FOLK ERT BUDSKAP - TA REDA PÅ VAR DOM NI FAKTISKT KAN NÅ FINNS.

"Data Mining" kan enkelt sägas vara att man ur stora mängder data (websitetrafik, försäljningssiffror, sökord, etc.) försöker utvinna värdefull och användbar information. Denna information kan vara relaterad till människors beteenden, demografiska- eller psykografiska faktorer avseende målgrupper, etc.

Webbanvändare skapar data, stoooora mängder data. Loggfiler skapas när du klickar dig runt på en webbsajt, ditt ip-nummer talar om ungefär var i världen du är. Du ändrar status i Facebook från "Singel" till "Förlovad", och data sparas om dig. Etc. Etc.

Netflix och Amazon är bra på att använda data för att få ut information som är användbar både i marknadsföringssyfte OCH bra ur ett användarperspektiv. Urvalet som presenteras på bl.a. dessa sajter är ju mer värt för både dem och dig om det är relevant, så klart. Detta är inget nytt eller konstigt.

Vad som dock är intressant är HUR detta egentligen görs. Jag skall här inte gå in alltför mycket på Bayesian Filtering och andra termer (som dock är intressanta) - låt oss fokusera på en sak.

Clustering Effects ("Klustereffekter", kanske?) 
Nätverkseffekter i marknadskommunikation uppstår när ett nätverk av människor agerar i relation till varandra. Ett budskap sprids mellan människor i ett nätverk (e-mail, Facebook, Twitter, MySpace, webben som helhet, m.m.), och budskapet når fler och fler människor ju längre tid det färdas i nätverket (se till exempel Metcalfe's Law).

Det är dock naturligtvis så att om samma budskap (t.ex. hur förmånligt det är med hybridbilar ur ett leasingperspektiv (eller nåt annat lika sexigt...)) repeteras från personer som är oberoende av varandra, så stärks budskapet. Budskapets vikt/trovärdighetökar i takt med detta. Detta är en effekt av s.k. Clustering.

Men den riktigt piffiga effekten finns i kvalitén hos avsändaren. Om budskapet kommer från någon som du kan se har ett nätverk av för dig trovärdiga/coola/kända/etc. individer, så ökar trovärdigheten i budskapet från just den personen, och med det ökar även trovärdigheten i samma budskap när det kommer från andra individer i nätverket. Dessutom ökar ditt förtroende för de individer som ju säger samma sak som den där särskilt trovärdiga individen.

I praktiken
Detta kan uttryckas i formler och på ett teoretiskt plan enligt ovan. Det är en sak, grejjen är att det funkar på riktigt. Detta går naturligtvis att applicera på marknadsföring och kommunikation på nätet. Man kan se användningsområden för många saker, däribland marknadsföring on-line. Naturligtvis på socialt orienterade webbplatser, men även för innehåll på en "vanlig" webbplats. 

Att se vem/vilken typ av person som läser vad, och få förslag på liknande innehåll bär ju naturligtvis ett större värde än om man försöker pusha ut något man hoppas besökaren skall vara intresserad av. Att kunna rikta banners, artiklar, erbjudanden utefter dessa preferenser har ett stort affärsvärde, och det är i princip helt outnyttjat i dagsläget. Detta måste in i företagens strategier och kravställan mot utförande parter (intern IT, externa utvecklare, WCM-system, etc.).

Samma tänk går naturligtvis att applicera på filtrering av sökträffar av webbsidor, dokument, bilder, etc. Samma idé går att använda på allt som delas i ett företags nätverk.

Det finns möjligheter därute som är i princip helt outnyttjade på den svenska marknaden.

----------
I övrigt - dynga
I övrigt var dag 2 mest trams. Det mest löjeväckande var Leanne Waldal's ofantligt kissnödiga försök att "take real Web 2.o.-users to the podium". Hon hade dragit dit fem tydligtvis välutbildade, unga, verbala, kreativa människor som inte sällan var otroligt intresserad av fotograferande. De skulle förträda de stora massornas syn på 2.0-webbar som Flickr, Photobucket, Facebook, etc., och det blev precis lika värdelöst som urvalet av personer skvallrar om. 

En tanke som väcktes (eftersom seminariet gav mycket tid för eget tänkande...) är dock hur kulturella och sociala skillnader verkligen tydliggörs i användandet av socialt engagerande webbplatser. Den svenska mentaliteten och t.ex. den amerikanska, samt olikheter avseende var i samhällets bistra skala man befinner sig, är en direkt förlaga till hur vi interagerar på Facebook, MySpace eller för den delen på Dell's supportforum.

En annan tanke är hur oändligt långt det är nu mellan de som just har börjat maila, surfa lite på resesajter och aftonbladet.se, till de som jag nu sitter med här på Moscone Center (som precis som jag förstör ryggen framför sina laptops). Målgrupperna är uppradade på som ett gummiband som är spänt ända till bristningsgränsen, och det är ett stort jäkla gummiband.




Etiketter: , , , ,

torsdag, april 24, 2008

Rapport från Web 2.0. - dag1

Hemma på hotellet efter bjudkrabba med trevligt folk från Alabama. Dags att summera.

Twitter - mer än bara spattigt småsnack(?)
OK, det är ju tveklöst så att Twitter inte - ännu - blivit enormt på våra breddgrader. Det kommer det att bli, så se till att kolla upp det. (Ni som inte vet vad Twitter är - kolla på sajten). Jaiku och den där andra varianten har ingenting när det kommer till användarmassa; efter SXSW så har antalet besök på Twitter (iofs inte likställt antalet användare) skjutit över den övre marginalen på PPT:en som grafen presenterades via idag.

Denna typ av microbloggande är definitivt något som man kan se vissa användningsområden för, även om det känns i grunden som att den största drivkraften ändock är helt privat/social. Under dragningen av en panel av kändisar i Microblogging-sfären och Mr Owyang från Forrester Research (som inte är sena att hoppa på när tåget så mycket som funderar på att rulla...som vanligt...) så fick deltagarna skicka Twittermeddelanden som dök upp på duken bakom talarna. 

Kul, stundtals skitkul ("The guy next to me smells", liksom...) - idén var att de som satt och lyssnade (ca 500 personer - alla är uppkopplade trådlöst och sitter med laptoparna i knät eller med Crackberryn limmad  i handen...) skulle ge seriösa kommentarer och förslag på frågor som panelen skulle ta upp.

Som ni säkert fattar så funkade idén under paneldebatten idag sådär... Det var inte heller så att panelen riktigt fokuserade på det som är intressant med denna form av s.k. microblogging (mycket små meddelanden ofta av social natur).

Twitter och faktisk affärsnytta
För - kolla på vad David Armano säger om Southwest Airlines. Jag har följt flygbolagets bloggande en längre tid, och det är ett rätt klassiskt exempel på hur företag kan använda bloggar. Det är inte svårt att se en modell där resfeber.se eller valfritt resebolag håller koll på "twittrande" om resmål, och ser till att hjälpa vilsna, ledsna eller resenärer. De kan även tipsa om saker som händer (fest, flygplatsstrejk, militärkupp, etc.) - just nu - i Bangkok, Köping eller San Francisco. För grejjen är - och detta är viktigt - det är fullt möjligt att söka bland twitter-posterna på t.ex. Twittersearch

Resultatet kan helt automatiskt drivas mha RSS till valfri sajt eller applikation. Ett enkelt, enkelt exempel - om någon bokat en resa till San Francisco med SAS (gud förbjude...), så skulle denna person kunna logga in på sin Eurobonus-sida (som ju är personlig), och kryssa i vad han/hon behöver info om (fest, trafik, väder, etc.) - och vips så finns ett nätverk av realtidsinformation - gratis!

(Jag bjuder på den här, Anders Lindström...)

------
Banners härmar sökmotorrelaterade annonseringsmodeller
På eftermiddagen kunde inte kontrasterna bli större. Det blir inte mer Web 2.0. än Twitterseminariet ovan, och inget är mer Web 1.0. än banners. Så, mitt val att gå på ett seminarie om banners väckte ju en viss munterhet hos vissa här...

Men se, jag förstod väl att någon som är CEO (James Beriker) för Efficient Frontier inte kom med kattskit. Blev lovad presentationen från detta, så jag får återkomma med mer detaljer - men tänk:

1. Banners som utnyttjar ett tänk som är auktionsbaserat och kostnadsmässigt transparentoch är baserade på personlig (dvs besökarens) kontext, datarelaterad kontext (sajtens innehåll), och andra tidsrelaterade faktorer.

2. Låt oss dessutom säga att detta packas som en legobit t.ex. Arbetarbladet kan implementera istället för/bredvid sitt system (om något ens finns) för banners på sajten.

Jag har tidigare varit tydlig med att jag är övertygad om att annonsering på webben INTE kan härma annonsering i tidning eller i TV. Det är skönt att det finns exempel som Effcient Frontiers att luta sig emot, och det är mycket intressant att det är Google, Yahoo och Microsoft som numera äger de stora bannernätverken som sitter på teknologi, annonsmassan och modellerna - och mediaföretagen som äger trafiken och innehållet. Och vem har skapat de tekniska lösningarna att kliva förbi de vanliga spelarna som envist står och rycker i den låsta dörren...

Det finns ett stort glapp mellan hur annonsörernas medieanvändande ser ut i förhållande till hur statistiken fördelar medianvändandet hos konsumenterna - detta tjatar jag ju om ständigt. Men att siffrorna i USA var så övertydliga som jag fick se idag visste jag inte. Marknaden för förbättrad annonsering på webb är hur outnyttjad som helst. I USA och i Sverige.

----
Nu bryter jag för det är American Idol på TV och Paula Abdul verkar packad i direktsändning. Kan inte missa.

Etiketter: , , , , ,

onsdag, april 23, 2008

LA -> San Fran
På väg till Web 2.0. från LA. Här är schemat för dagarna där - en hel del som ni ser. Själv är jag här för bl.a. kopplingen mellan B2B/B2C och Web 2.0. - vilka ekonomiska modeller finns? Jag skall också kolla särskilt på tekniksidan - ligger lite efter där...Ruby-on-rails, någon...?

Återkommer med rapport från Moscone Center.

Etiketter: ,