torsdag, april 10, 2008

Är i Kristianstad. Brynäs leder med 4-0 - det fixar sig. Det blir Elitserien.

Min kollega Johan tipsade om TV4:as internetsändningar, 59 spänn för att få se en budgetproduktion av matchen - ljud bara i vänster kanal (sparar bandbredd) och en kamera mot isen. Helt OK, men bandy kommer inte bli den stora internetsända sporten...

Öppet mål (jag vet, göteborgshumor) för att sälja lokal reklam i framtiden - lär ju vara en och annan sportintresserad gävle-bo som tittar (eftersom ingen tv-kanal sänder). Webben är allra bäst när den är superlokal - så lyft blicken från marken, lokaltidningar - ni har ett ofta ett otroligt starkt lokalt varumärke som Google, Expressen å dom där inte har. Visst, när jag gick in på Expressen så kände de ju av att jag var i Skåne och vill pusha mig till lokalsajten (som Aftonbladet - ungefär...), och jag har hört rykten om MSNs lokala satsning. Men om ni agerar snabbt så är det ni som tar de lokala annonsörernas annonskaka.

Vi jobbar mycket med det där just nu, så det är därför jag gled in på det. Letar ni stringens i inlägg så skall ni läsa Carl Bildts blogg istället. Eller också inte.

Ja, jag ska börja länka mera.

Ja, jag ska öppna för comments.

Ja, jag skall ska göra en massa saker med bloggen, MEN det är ju som mycket annat.

Måste kolla, missade just 6-0 (och alltså även 5-0) för er skull. Hm.

(EDIT: Hahaha - på slutet kör dom bara vidare, går in i Brynäs omklädningsrum där det dricks starköl, svärs så in i helvete (framför allt av reportern själv) och de letar efter "målisen" som de inte kommer ihåg vad han heter (trots att han hållt nollan två matcher i rad). Helt oredigerad mediagymnasie-tv. Och jag gillar det. Det funkar perfekt för fansen som lägger upp 59 spänn per match och tycker det är intressant att se vilket märke det blev på pilsnern.)

(EDIT: Det var Mariestad. Burk.)


Etiketter: , , , , , ,

tisdag, april 08, 2008

Jamen jag blir bara så trött på halvfigurer som skall sälja "webb-strategi" när dom egentligen är jättebra på att vara webbyrå eller duktiga på att sökmotoroptimera. Är det inte nog fint att jobba med operativa eller taktiska grejjer??

Fattar inte hur man tror att kunderna skall gå på den finten - man går ju liksom inte till snickarn för att få ett nytt hus ritat. Men det gör ju inte att snickarn, rörmokarn eller nån annan som slutar med "-arn" är mindre viktig eller fiiiiin, eller hur?

Etiketter: , , ,

måndag, april 07, 2008

Banners
Trumsolon. När  får strålkastarna på sig och drar av ett trumsolo under en i övrigt jäkligt bra konsert så får man ju spatt - igen. Jag menar - varför!?!?!

Trumsolon
  • Kommer helt olägligt, gärna när konserten är som bäst
  • Är enbart välkomna av den som spelar och hans trummiskompisar i publiken
  • Är alltid för långa
  • Är ofta svårbegripliga ur alla aspekter
  • Är en signal att gå till baren och köpa något svalkande/lugnande
Banners uppfattas tyvärr precis så här, när banners egentligen skulle kunna vara så mycket bättre. Vi har gjort en hel del kvalitativa studier på området, och det är mycket tydligt - banners as we know them uppfattas tyvärr oftast som ren dynga.

Så - som en god vän brukar säga - trummorna är grunden till all bra musik (Jimmy Chamberlin, Stuart Copeland, Jez i Swervedriver, mfl.), men trumsolon är att missbruka denna tillgång.

Då är ju frågan - vad är motsvarigheten till trummorna i digital annonsering...? Just det. Tänk på det, sveriges mediahus.