Om kursen

Sociala medier har kommit att bli den kanske viktigaste kanalen för företag och organisationers digitala kommunikation. Oavsett om kanalerna används till marknadsföring, varumärkeskommunikation, opinionsbildning eller kundtjänst krävs nya och uppdaterade kunskaper för att lyckas. Vi vill i en intensiv och effektiv Bootcamp ge dig verktygen för detta.

Den här kursen tar avstamp i en fråga: ”Hur kan vårt arbete med sociala medier skapa nytta och värde för vår organisation?” Det kan verka som en självklar fråga, men – som ni säkert vet – kan satsningar på sociala medier ibland sakna denna strategiska riktning. Kursinnehållet har lika delar strategi, planering och praktiskt genomförande på agendan, för det är ofta just problemen att hålla samman dessa nivåer som är utmaningen för de som ska kommunicera i sociala kanaler.

DUMA och Mattias Beijmo har arbetat med sociala kanaler sedan de dök upp på den digitala arenan. En helt unik grej med den här kursen är att vi skapar innehållet direkt utifrån våra erfarenheter och den data vi har från de hundratals uppdrag vi genomfört. Vi vet vad som funkar och vad som inte funkar, och arbetar dagligen med det vi lär ut. Vi har utbildat mängder av människor själva, men också varit underleverantör till de stora utbildningsföretagen som tar hutlöst betalt för sina kurser.

Det är slut på det här nu – utbildning i sociala medier och digital kommunikation behöver inte och ska inte kosta skjortan. Du ska inte behöva betala för dessa aktörers fiina lokaler, mingel och VD-löner – du ska få den kunskap du betalar för direkt från någon som har erfarenheten och kompetensen, och som dessutom verkligen kan förklara så du förstår.

Vad kommer du att kunna efter kursen?

Du kommer kunna analysera, planera och genomföra ert arbete med Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat och alla andra sociala initiativ. Du får verktygen att prioritera, leda och motivera arbetet och vi lägger särskilt fokus på hur du använder Facebook Insights, Twitter Analytics och andra analysverktyg för att argumentera och tydliggöra vilka vägval ni bör ta.

Kursens innehåll

  • Koppla era verksamhets- och affärsmål till socialt kanalval och innehåll
  • Hur och med vilka verktyg analyserar man sociala medier? Handfasta och användbar kunskap utlovas.
  • Hur organiserar man arbetet med sociala kanaler? Hur gör andra? Vad funkar bäst?
  • Sociala kanaler i marknadsföringsarbetet – hur funkar annonsering på Facebook och Twitter? Andra kanaler?
  • Content Marketing och sociala medier – vilket innehåll funkar för ditt varumärke?
  • Så skriver du för att skapa engagemang och spridning av dina budskap
  • Exempel och case från olika branscher.

Vem ska gå kursen?

Du som arbetar praktiskt och/eller strategiskt med kommunikation eller marknadsföring. Inga tekniska förkunskaper behövs. Kursen är medvetet framtagen för att passa såväl kommersiellt orienterade sektorer som offentliga- och non-profitorganisationer.

Kostnad och övriga information
3000 SEK/deltagare.
Om ni kommer fler än tre från samma organisation, kostar det 2000 SEK/deltagare.
Om ni kommer från en ideell organisation, så kostar det 2000 SEK/deltagare.
Alla priser exkl. moms.

Datum: Onsdag 26/10 2016. Plats: Stockholm, exakt plats meddelas senare.
Tid: 10.00 – 16.30. Kaffe från 09.30.

Antal platser är begränsat – förra Bootcampen fylldes väldigt snabbt.

Först till kvarn etc. Frågor och anmälan med fullständiga faktureringsuppgifter till utbildning@duma.nu